Monday, May 13, 2013

PENDIRIAN AKHBAR UTUSAN MELAYU @UTUSAN MALAYSIA DULU DAN KINI

Akhbar dan suara rakyat

Aziz Ishak, baja urea, kerajaan Perikatan Tunku Abdul Rahman dan kepentingan kaum pemodal@kapitalis Barat.
Cerita kebebasan akhbar, pengaruh Sang Penguasa dan kepentingan perniagaan kaum pemodal atau kapitalis Barat dapat dilihat dengan jelas dalam isu “Aziz Ishak dan isu Baja Urea” dan kerajaan Perikatan yang dipimpin Tunku Abdul Rahman.  Peristiwa ini telah dirakamkan oleh Said Zahari, Meniti Lautan Gelora – Sebuah Memoir Politik,  Universiti Kebangsaan Malaysia dan Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd, 2001:74-75.     
Mari kita kutip bulat-bulat@sepenuhnya isi-isi pokok yang dibentangkan oleh Said Zahari:
i) Krisis ini juga ada kaitannya dengan kaum tani dan sekali lagi, Aziz Ishak terlibat.  Menteri Pertanian ini amat ghairah dan gigih merancangkan pembangunan kilang baja urea untuk menampung keperluan baja kaum tani di Malaya.
ii) Kilang baja urea itu akan didirikan oleh syarikat kerjasama anjuran kementeriannya.
iii) Aziz Ishak telah mendapatkan nasihat kepakaran daripada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, tetapi Kerajaan Perikatan tidak merestuinya.
iv) Syarikat-syarikat swasta pengimport baja dari barat menentang projek ini. 
v) Tunku Abdul Rahman sendiri menentang rancangan ini.
vi) Aziz Ishak memerlukan restu dan bantuan kerajaan tetapi Menteri Kewangan Tan Siew Sin dan Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman menentangnya dengan keras.
vii) UMNO hampir berpecah kerana isu baja urea ini.  Ada yang menyokong dan ada yang menentang rancangan Aziz Ishak.  Perpecahan telah dielakkan semata-mata kerana pengaruh peribadi Tunku, bukannya kerana menolak rancangan kilang baja urea itu.
II.  Apakah pendirian Utusan Melayu dalam isu ini?
i) Sekali lagi Utuasan Melayu mengambil pendirian yang bertentangan dengan dasar Tunku Abdul Rahman dalam soal kilang baja urea ini.
ii) Said Zahari dan rakan-rakan di Utusan Melayu melihat isu baja urea sebagai isu neo-kolonialis, isu kaum kapitalis barat yang mahu menguasai Malaya yang merdeka melalui ekonomi negara.
iii) Utusan Melayu secara tegas memberikan sokongannya dan mengkritik sikap kerajaan yang enggan menyokong projek-projek tersebut yang sudah jelas akan menguntungkan kaum tani.
iv)  Sekali lagi aku disindir oleh beberapa orang diplomat barat kerana sokongan Utusan Melayu kepada projek baja urea anjuran Aziz Ishak.  Kata mereka, ia ‘berbau sosialis’.  Kataku, kalau  projek itu dianjurkan oleh Menteri Kewangan Tan Siew Sin sekalipun, Utusan Melayu tetap akan menyokongnya.  Kerana yang akan untung, kataku adalah kaum tani Malaya dan yang rugi, kaum kapitalis.
v) Aku adalah wartawan bukannya diplomat.  Aku tidak tahu bahasa diplomat.
III.  Senarai soalan dan persoalan untuk renungan bersama. 
i) Lihatlah perbezaan nyata di antara Utusan Melayu, zamannya Said Zahari dan Utusan Meloya zamannya boleh-berbohong-jika-menguntungkan parti, UMNO’ sekarang ini?
ii) Apakah zaman kegemilangan akhbar Melayu ini akan kembali lagi?  Jika ya, bila lagi?
iii)  Ke mana perginya benih-benih wartawan berjiwa besar seperti Said Zahari ini?
iv)  Bila agaknya kita akan mengumpulkan dan membukukan segala rekod zaman silam zaman kegemilangan dunia kewartawanan Melayu ini, rekod untuk rujukan generasi yang akan datang?

No comments:

Post a Comment